Społeczność bibliotek akademickich docenia swobodny i otwarty sposób, w jaki dostawcy usług udostępnili zasoby elektroniczne, aby wesprzeć ostrą globalną reakcję na COVID-19 oraz niezbędną i nieprzewidzianą zmianę studentów i wykładowców na czasowe nauczanie zdalne. Zachęcamy wszystkich dostawców zasobów bibliotecznych i usługodawców do dalszego oferowania bezpłatnego i otwartego dostępu do jak największej liczby zasobów naukowych, oferowania odnowienia subskrypcji bez podwyżek cen oraz kontynuowanie współpracy ze społecznością biblioteczną w celu zminimalizowania wpływu obecnego kryzysu na społeczności, w tym znacznych nierówności w dostępie do zasobów, które uwidoczniły się przy przejściu na pracę zdalną.
Pandemia COVID-19 nadal dotyka społeczności na całym świecie, a szkoły wyższe i uniwersytety już borykają się z zakłóceniami w nadchodzącym roku akademickim, a także skutkami finansowymi pandemii, która potrwa przez kilka następnych lat. Instytucje akademickie i ich biblioteki przygotowują się na nieznane. Większość z wiosenno-letnich sesji odbędzie się online. Wiele szkół jeszcze nie jest pewnych, jaką formę przybierze semestr jesienno-zimowy - niezależnie od tego, czy zajęcia odbywają się osobiście, czy w całości online, na pewno będą studenci uczący się zdalnie i wykładowcy pracujący zdalnie. Przewiduje się możliwe odrodzenie się wirusa w nadchodzącym okresie zimowym i wiosennym, jeśli podąży on podobnymi ścieżkami do innych znanych wirusów. Zdalny dostęp do badań i treści naukowych pozostanie kluczowy dla osób w społecznościach, szczególnie tych, które pracują nad opracowaniem odpowiedzi i rozwiązań dotyczących skutków pandemii.
Wszystkie instytucje stoją w obliczu poważnych wyzwań finansowych związanych z pandemią. Uczelnie i uniwersytety już wiosną i latem poniosły duże nieprzewidziane wcześniej wydatki na utrzymanie wsparcia dla swoich studentów, a jednocześnie COVID-19 zmniejszył główne źródła dochodów dla szkolnictwa wyższego. Poziomy rekrutacji na nadchodzący rok akademicki są niepewne, studenci i ich rodziny muszą radzić sobie z pandemią, a potrzeby w zakresie pomocy finansowej będą znacznie większe dla organów studenckich. W przypadku instytucji posiadających fundusze, spadki na rynku i zmienność oznaczają, że na instytucjonalny budżet operacyjny dostępnych jest mniej dolarów. W czasie kryzysu instytucje muszą odzyskać część kosztów pandemii, ograniczając budżety w sposób, który wpłynie na budżety bibliotek akademickich.
Społeczność dostawców i usługodawców może wykazać swoje zaangażowanie w biblioteki i edukację, nadal zapewniając bezpłatny dostęp do zasobów elektronicznych i powstrzymując wszelkie podwyżki cen podczas pandemii COVID-19.
Dostarczone przez Scope e-Knowledge Center.
Kliknij tutaj, aby przeczytać oryginalną informację prasową (w jęz. angielskim).